RESPECTVOL HANDELEN
JE BENT JE BEWUST VAN JE VOORBEELDFUNCTIE
Kinderen kopiëren gedrag dat ze bij anderen zien. Kinderen doen dus ook gedrag na dat ze bij monitoren zien. Het lijkt heel onschuldig, maar we kennen allemaal wel een voorbeeld van een kleuter die plots begint te vloeken. Wees je hiervan bewust en let op je handelingen en je taal. Als je wilt dat kinderen het speelgoed opruimen, maar ze zien dat je als monitor alles willekeurig op de materiaaltafels zwiert en materiaal laat rondslingeren, dan zou je je als kind ook niet geroepen voelen om op te ruimen. Wanneer kinderen in een redelijk nette omgeving terecht komen en monitoren actief mee zien opruimen, zullen ze sneller de neiging hebben om te helpen.
RESPECT VOOR ALLE MATERIALEN
Toon respect voor het materiaal en grijp in wanneer materiaal voor iets gebruikt wordt, waar het niet voor dient. Zo kunnen we voorkomen dat materialen stuk gaan. Mocht er toch iets stuk gaan, meldt je dit aan de regioverantwoordelijke.
RESPECT VOOR OUDER, BEGROET ELKE OUDER & GEEF FEEDBACK.
Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg dat hij goed zit!
- Stap zelf op ouders en kinderen af en maak een babbeltje.
- Wees vriendelijk en wens iedereen een goedemorgen.
- Wees geïnteresseerd en vraag de naam van het kind en spreek bijvoorbeeld aan op de knuffel die hij bij heeft.
- Zorg ook tijdens het onthaal al voor toffe spelletjes.
- Integreer het thema waar mogelijk!
Aan het einde van de dag geef je elke ouder feedback! Dit kan gaan over iets wat bij opmerkingen geschreven staat ( EHBO, ongelukje..), maar ook over wat het kind gedaan heeft die dag, wat hij/ zij leuk vond, hoe het kind zich voelde doorheen de dag, iets wat opviel…
Ouders hebben geen idee wat hun kind gedaan heeft doorheen de dag. Door informatie te geven, wordt dit voor hen duidelijk. Het maakt duidelijk dat de monitoren er waren voor het kind.
LUISTER ZONDER OORDEEL
Luister naar elke ouder als hij/zij een vraag heeft, ergens niet helemaal mee akkoord gaat… Ga nooit in discussie met een ouder. De ouder is de expert over zijn kind en heeft gelijk. Luister zonder oordeel, toon begrip & zoek samen naar mogelijke oplossingen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Voel je voor jezelf dat dit niet lukt, zeg dan vriendelijk dat je je verantwoordelijke/regioverantwoordelijke er even gaat bij halen.
RESPECT VOOR HET KIND BIJ EEN MOEILIJK AFSCHEID
WAT DOE JE BIJ KINDEREN DIE MOEILIJK AFSCHEID KUNNEN NEMEN?
Ondertussen weten jullie dat je proactief naar ouder&kind stapt en ouder & kind gerust stelt.
Na het moeilijke afscheid blijf je in verbinding met het kind ook al blijft het kind huilen en is het verdrietig. Help hen gerust te stellen door voorstelbaarheid te geven, uit te leggen hoe onze dag er zal uit zien. Zeg hen vooral NIET dat het allemaal zo erg niet is. Elk gevoel van een kind mag er zijn. Benoem het gevoel, toon begrip en zoek samen hoe het kind zich goed kan voelen. Geef hen die tijd en laat ze zeker niet zomaar alleen.
VERBINDEND COMMUNICEREN = RESPECTVOL COMMUNICEREN
Door verbindend te communiceren kom je respectvol over naar anderen. Tijdens het verbindend communiceren vertrek je vanuit feiten, je vertelt hoe je je hierbij voelt, waar je nood aan hebt en je komt samen tot een oplossing. Je stelt je niet agressief op maar je hebt als doel om tot een oplossing te komen.
Praat vanuit de ‘ik’ vorm. “Ik heb opgemerkt dat…… ” , “Ik voel mij daar ….. over”, “Ik zou graag hebben dat ….. ” Vraag ook steeds hoe de anderen zich daarbij voelen. Zo komen jullie samen tot oplossingen.